دوشنبه 16 فروردین 1400

فیسبوک “رمز ارز” خود را در نیمه اول ۲۰۱۹ عرضه می کند

اخبار
فیسبوک “رمز ارز” خود را در نیمه اول ۲۰۱۹ عرضه می کند
فیسبوک “رمز ارز” خود را در نیمه اول ۲۰۱۹ عرضه می کند

طبق گزارش نیویورک تایمز در خصوص عرضه ارز رمزنگاری شده فیسبوک، تایید شده است که این شرکت در حال کار بر روی توکن دیجیتال خود است که کاربران برنامه واتساپ می‌توانند این توکن را به سرعت به دوستان و آشنایان خود ارسال کنند. این شرکت در صدد است که رمزارز خود را در شش ماهه اول سال جاری میلادی عرضه کند.

چهار فردی که به برنامه فیسبوک بسیار نزدیک هستند و نخواستند اسمی از آن ها فاش شود به نیویورک تایمز گفتند که این شرکت با چندین صرافی ارز دیجیتال مذاکره کرده است که کوین خود را در این پلتفرم ها لیست کند تا مشتریان بتوانند آن را خریداری کنند.
بعد از انتشار این خبر مشخص شد کهرقیبان پرنفوذ دنیای کریپتو، ورود فیسبوک به صنعت ارزهای دیجیتال را نشانه خوبی نمی‌دانند.
به عقیده بسیاری،این شرکت ها به قدرت متمرکزسازی معنا می‌بخشند و در موارد بسیار زیادی در خصوص رخنه و انتشار اطلاعات شخصی دخیل بوده اند. در حالیکه بیت کوین بر روی ایده غیرمتمرکزسازی کار می‌کند. این ایده بیان می‌کند که دارایی های دیجیتال، تحت اختیار شرکت های شخص ثالث نمی‌باشد.

ویجی بویاپاتی مهندس نرم افزار پیشین شرکت گوگل در توییتر به این موضوع پرداخت و بیان کرد که کوین فیسبوک می‌تواند تهدیدی برای بیت کوین باشد.
یکی از احتمالات این است که فیسبوک، ارز دیجیتالی عرضه کند که به کاربران خود امکان دهد تا بتوانند ارزهای دیجیتال را به یکدیگر انتقال دهند یا می‌تواند به عنوان ابزار معاملاتی برای پرداخت مورد استفاده قرار گیرد که این مورد می‌تواند این کوین را در مقابل سرویس های ارائه شده توسط صرافیهای دیجیتال کوین بیس و اسکوئر قرار دهد. هرچند این مورد نمی‌تواند تهدیدی برای بیت کوین به حساب آید.
شکل دوم اینطورمی تواند باشد که این شرکت ارز دیجیتال متمرکز خود را عرضه کند که مشابه با توکن های ریپل، EOSو هم چنین کوین جدیدJPMCoinباشد. در این حالت نیز کوین فیسبوک با بیت کوین رقابت نمی‌کند زیرا ابزار غیرمتمرکزی برای انجام معاملات یا ارزش افزوده نمی‌باشد.

با این تفاسیر، آخرین احتمالی که بویاپاتی آن را محتمل می‌داند، می‌تواند تهدیدی برای بیت کوین باشد. وی بیان کرد که”ایر دراپ های این کوین بین میلیون ها کاربر می‌تواند بزرگترین تهدید برای بیت کوین باشد.شاید جای تعجبی وجود نداشته باشد که این شرکت تیم بلاک چین خود را تشکیل داده باشد که شامل برترین استعدادهای این حوزه می‌باشند.
طبق گزارشات فیسبوک در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۱۸ یکی از توسعه دهندگان ارشد خود به نام ایوان چنگ را به رییس بخش مهندسی بلاک چین ارتقا داد. این خبر اخیرا در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۹ و پس از تصاحب استارت آپ بلاک چینچین اسپیس (Chainspace) توسط فیسبوک منتشر شد.

***البته هنوز مشخص نیست این ارز دیجیتال دقیقاً چه نامی خواهد داشت. اما برخی منابع می‌گویند فیس بوک نام F aceCoinرا برای آن انتخاب خواهد کرد. به احتمال زیاد این ابتکار عمل تازه درآمد سرشاری را به جیب مدیران فیس بوک سرازیر کند.
گفته می‌شود پیام رسان خود فیس بوک هم برای تسهیل استفاده از این ارز دیجیتال شاهد تغییراتی خواهد بود. البته فیس بوک یک بار در سال ۲۰۱۱ اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده بود که بعد از دو سال آن را متوقف کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۲ هم ابتکار عملی موسوم به Facebook Gifts را راه اندازی و دو سال بعد ارائه این خدمات را متوقف کرد.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط