دوشنبه 16 فروردین 1400

عرضه کارت های هوشمند بانکی در سال ۹۸

اخبار
عرضه کارت های هوشمند بانکی در سال ۹۸
عرضه کارت های هوشمند بانکی در سال ۹۸

ناصر حکیمی ،معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: کارت های هوشمند، ارتقاء امنیت تراکنش های بانکی است.البته لازم نیست که تمام کارت های مغناطیسی به هوشمند تبدیل شود و پرداخت با موبایل همراه و کارت بانکی هوشمند با امنیت بیشتری خواهد بود.

حکیمی با بیان اینکه سیستم پرداخت با کارت هوشمند از ۹۸ قابل استفاده است، افزود: اگر کارت های بانکی هوشمند شود پرداخت آفلاین نیز میسر است و در صورت لزوم در انتظار ارسال قرار می گیرند.

او گفت: صاحب کارت هوشمند می تواند مدیریت ریسک کند. تراکنش های ریز را می‌توان در مجموع با یک رمز بانکی به بانک ارسال کرد و کاهش مبلغ از حساب اصلی کم می شود. او افزود: هنوز امکان استفاده از گوشی های هوشمند همراه بعنوان کیف پول امکان پذیر نیست.چراکه در برخی از گوشی های همراه از سوی سازنده تلفن استفاده از گوشی همراه بجای کارت هوشمند اجازه داده نشده است.

حکیمی با اشاره به چگونگی برداشت مستقیم از حساب بانکی گفت: برخی از پرداخت های بانکی دوره ای روزانه یا ماهیانه و یا در یک موعد مقرری است. می توان از طریق ثبت درخواست در داخل بانک به بانک مورد نظر اجازه داد بعد از یک اطلاع رسانی کوتاه از طریق بانک و تائید شما قبوض دوره ای مانند قبض موبایل پرداخت شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اعلام اینکه در ۱۸ بانک کشور سیستم برداشت مستقیم عملیاتی شده است، گفت: در شرکت هایی مانند استارت آپ ها بسیار کاربرد دارد.

همچنین دبیر همایش بانکداری الکترونیک گفت: در سیستم های پرداخت ایران یکی از کشورهای خوب منطقه است. در حال حاضر استاندارد سازی و ارتقای روندهای نوظهور مد نظر است تا از استاندارد های روز دنیا عقب نمانیم.

وی گفت: دربسیاری از موارد خدمات پرداخت به صورت آنلاین انجام می شود که در خیلی از کشورها هنوز این امکان وجود ندارد و از نظر سیستم های پرداخت، ایران یکی از کشورهای پیشرفته دنیاست اما نباید به این حد اکتفا کنیم.

او گفت: برای اینکه تراکنش ها باید امن تر شود کارت های بانکی هوشمند سازی می شود.
دبیر همایش بانکداری الکترونیک گفت: موضوع برداشت مستقیم امکانی است که در دنیا وجود داشته و ما نیز می توانستیم این کار را انجام دهیم.

دیواندری افزود: اقتصاد ما به بانکداری الکترونیک احتیاج دارد بنابراین باید سازوکارها فراهم شود. الکترونیکی شدن به استارتاپ ها و تولید نیز کمک خواهد کرد.
یکی از مزیت های الکترونیکی شدن و هوشمند شدن کارت ها جایگزین ضمانت ها در قالب چک است که اثر بیشتر در حوزه تجارت و اقتصاد ملی است.

کارت های اعتباری به فرد امکان پرداخت می دهد که نیمه دوم ماه که اکثر افراد حقوق بگیر مشکل پرداخت دارند، مشکلی تا پایان ماه نداشته باشند و درواقع یک نوع تضمین از طریق سیستم برای فرد ایجاد می شود.

همچنین وی در مورد ارزهای دیجیتال گفت: ارزهای دیچیتال که در بستر بلاک چین تولید می شوند و قابل نقل و انتقال هستند از دید ناظران بین المللی به ویژه کشورهایی که سلطه پولی دارند، پنهان خواهد بود.
او ادامه داد: بانک مرکزی پلتفرم برنا را جهت راه اندازی سیستم های لازم رمز ارز برنامه ریزی کرده که می شود پول های داخلی را بر روی آن تعریف کرد تا دستورالعمل هایی که تحت بلاک چین تعریف می شوند روی پول های داخلی ما هم اعمال شود و بسیاری از استارت آپ ها می توانند در بستر آن انجام پذیرد. برای مثال اگر مردم عادی نمی توانند با سرمایه های اندک وارد برخی سرمایه گذاری ها شوند از طریق این پلتفرم می توانند اقدام به معامله و سرمایه گذاری کنند البته بانک مرکزی، سایر واحدهای پولی که در بلاک چین وجود دارد مثل بیت کوین را به عنوان دارایی به حساب می آورد و می شود که به عنوان دارایی مد نظر قرار گرفته شود، البته با لحاظ ملاحظات ارزی، زیرا برای خرید این نوع پول ها باید ارز مصرف شود.

* بر اساس بررسی‌های موسسه کسپرسکی سیزده درصد از مردم جهان تا به حال از ارزهای دیجیتال برای خرید کالا و خدمات استفاده کرده اند.این رقم یعنی اینکه تقریبا از هر ده نفر در جهان یک نفر از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط