دوشنبه 16 فروردین 1400

ماینینگ در ایران قانونی می‌شود؛ ثبت قانونی دستگاه‌های ماینینگ

اخبار
ماینینگ در ایران قانونی می‌شود؛ ثبت قانونی دستگاه‌های ماینینگ
ماینینگ در ایران قانونی می‌شود؛ ثبت قانونی دستگاه‌های ماینینگ

روز گذشته و در جریان جلسه هیئت دولت و رئیس جمهور، مشخص شد که دستگاه‌های ماینینگ به زودی ثبت شده و قانونی خواهند شد. حتی صاحبان دستگاه‌های ضبط شده هم می‌توانند با پرداخت گمرکی و حق دولت، دستگاه خود را ثبت کرده و باز پس بگیرند.

 

ارزهای دیجیتال سال‌هاست که در سراسر دنیا مطرح هستند و افراد زیادی در نقاط مختلف دنیا به استخراج ارزهای دیجیتال، مخصوصا بیت کوین می‌پردازند. ایران هم از قضیه مستثنی نیست. از طرفی تا سال گذشته که موضوع جمع آوری دستگاه‌های ماینرها مطرح نشده بود، به دلیل قیمت برق ارزان، استخراج بیت کوین در ایران به کاری پرسود تبدیل شده بود که حتی ماینرهای چینی را برای استخراج بیت کوین، به ایران کشانده بود. از این رو ایران به بهشتی برای ماینرها تبدیل شده بود. این روند اما ادامه پیدا نکرد و به مرور شاهد تعیین قوانین و حتی برخورد با فارم‌های استخراج ارزهای دیجیتال بودیم که حتی منجر به جمع آوری برخی دستگاه‌های ماینینگ هم شد.

تعیین تکلیف و قانونی شدن دستگاه‌های ماینینگ: حالا بعد از همه‌ی این ماجراها، به نظر می‌رسد که برای رفع سردرگمی فعالان این حوزه، قرار است تصمیماتی گرفته شود. درواقع در جلسه روز گذشته هیئت دولت با حضور رئیس جمهور، در خصوص فعالیت در زمینه استخراج ارز دیجیتال هم صحبت‌هایی شده است و هیئت وزیران به منظور تسهیل فضای کسب و کار در کشور و رفع سردرگمی در حوزه ماینینگ، امکان نظارت، کنترل و برنامه ریزی دولتی بر فعالیت‌های استخراج ارز دیجیتال، شفاف سازی، ساماندهی و سلامت فعالیت‌های این حوزه و همچنین حفاظت از منابع عمومی در حوزه برق و انرژی، تصمیم گرفته‌اند که تکلیف تجهیزات ماینینگ را در کشور مشخص کنند.

 

به این ترتیب دستگاه‌های ماینینگ که تا تاریخ 13 مرداد 98 وارد کشور شده‌اند، قاچاق محسوب می‌شوند. صاحبان دستگاه‌های استخراج رمز ارز، درواقع ماینرها مکلف شدند که حداکثر 1 ماه بعد از اعلام وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت)، به سامانه‌ای که این وزارت خانه اعلام می‌کند، مراجعه کرده و اطلاعات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که دارند را ثبت کنند. ضمنا با توجه به نوع دستگاه، بایستی همه‌ی حقوق و عوارض دولتی را هم در این سامانه پرداخت کنند.

وزارت صمت هم از سمت دولت موظف شده است که تا یک ماه بعد از راه اندازی این سامانه، فهرست مراکز دارای مجوز تاسیس در این صنعت را مشخص کرده و اعلام کند. مراکز تحویل گیرنده هم باید رسید تحویل را در سامانه مذکور بارگذاری کنند.

به این ترتیب نگهداری دستگاه‌های ماینینگ در مراکزی که مجوز فعالیت ندارند، ممنوع است. از سوی دیگر وزارت صمت باید دستورالعمل نحوه اعطای مجوز فعالیت و درگاه آن را ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ این مصوبه در درگاه ملی مجوزهای کشور (سامانه G4b) بارگذاری نماید.

 

تکلیف دستگاه‌های ماینینگ ضبط شده چیست؟

سال گذشته بود که جمع آوری دستگاه‌های ماینینگ و بستم فارم‌ها آغاز شد که از جمله این اقدامات می‌توانیم به شناسایی و برخورد با 500 فارم استخراج بیت کوین در استان البرز اشاره کنیم. حالا امید علوی عضو هیئت رئیسه کارگروه ماینینگ در انجمن بلاک‌چین ایران، در مورد دستگاه‌های ماینینگی که ضبط شده است توضیح داده که صاحبان آن‌ها می‌توانند با مراجعه به وب سایت بهین یاب وزارت صمت، با پرداخت گمرکی و دولتی دستگاه، آن را به صورت قانونی ثبت کرده و دستگاه را پس بگیرند تا دیگر نام کالای قاچاق روی آن دستگاه نباشد. البته گفته می‌شود که این مبلغ، نسبت به ارزش دستگاه‌های ماینینگ متفاوت بوده و البته چندان زیاد نیست.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که دستگاه‌های ماینینگ به سرعت کیفیت خود را از دست می‌دهند و با توجه به سختی شبکه، دیگر کارایی سابق را ندارند و احتمالا در این مدت 1 سال گذشته، این دستگاه‌ها دیگر مثل قبل سوددهی نخواهند داشت و این ضرری برای صاحبان دستگاه‌های ماینینگ است، این ضرر چطور جبران خواهد شد؟

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط