دوشنبه 16 فروردین 1400

مزایا و معایب فریلنسری

مقالات
مزایا و معایب فریلنسری
مزایا و معایب فریلنسری

به احتمال زیاد برای شما پیش آمده که از کسی در مورد شغلش سوال کنید و او در جواب بگوید “فریلنسر” است و اگر تا آن زمان با این نوع شغل آشنایی نداشته باشید بی شک سوالات زیادی در مورد فریلنسری و نوع کار آن برای شما بوجود می آید. دلایل زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد برای تغییر در شغلشان اقدام میکنند که یکی از این رویکردها اقدام به انجام مشاغل فریلنسری یا آزاد کاری به عنوان یک فریلنسر می باشد.

 

جهان امروز رو به تغییر است و به خصوص اینکه بعد از پیدا شدن ویروس کرونا بسیاری از شرکتها دورکاری را برای کارمندانشان در برنامه های خود گنجانده اند،کاری که بسیار قبلتر در مشاغل فریلنسری تجربه شده و با موفقیتهای چشمگیری از نظر کمیت و کیفیت همراه بوده است و به نظر می رسد که درجهان پسا کرونا روند انجام کارها در بسیاری از سازمانها با فریلنسری پیوند عمیقتری برقرار کنند.

 

فریلنسری (freelancing) چیست؟

آزادکاری یا فریلنسینگ (freelancing) یک حرفه مبتنی بر قرارداد است که به جای فعالیت و استخدام در سازمانها و موسسات و غیره ، فرد از مهارت و تجربه خود برای ارائه خدمات به یک یا چند مشتری استفاده می کند،به شخصی که به انجام این تمور می پردازد فریلنسر (Freelancer) می گویند.به زبان ساده ، فریلنسینگ زمانی است که شما از مهارت ها  و تجربه خود برای کار با چندین مشتری استفاده می کنید و کارهای مختلفی را بدون تعهد به یک کارفرما انجام می دهید. تعداد وظایفی که می توانید انجام دهید فقط به همان میزان توانایی شما برای تحویل پروژه ها در مدت زمان تعیین شده، بستگی دارد و معمولاً شامل مشاغلی می شود که به شما امکان می دهد از خانه  کار کنید. فریلنسری همیشه به معنای این نیست که شما از خانه کار خواهید کرد. بسته به نوع کار و شرایط مشتری نیز ممکن است مجبور شوید در دفتر مشتری خود کار کنید. با این حال بسیاری از مشاغلی که فریلنسرها انجام می دهند بدون حضور آنها در محل شرکت و از طریق اینترنت تحویل داده می شوند. یک آزادکار یا فریلنسر فرد خود اشتغالی است که با ارائه خدمات به چندین مشتری ، درآمد کسب می کند. این خدمات به مهارت های شخص مربوط می شوند و الزاماً فقط برای مشاغل ارائه نمی شوند. فریلنسرها یا از پلتفرمها و وب سایتهای معرفی کننده مشاغل مربوطه مانند Fiverr ، Up Workو غیره برای پیدا کردن پروژه مورد علاقه خوداستفاده می کنند یا از شبکه  و وبسایت شخصی تا خدمات خود را مستقیماً به مشتری ارائه دهند.اما آیا این یک انتخاب خوب حرفه ای است؟ آیا می توانید ضمن این نوع شغل زندگی خود را تامین کنید؟

خب جواب این است؛ 11 درصد از جمعیت شاغل در ایالات متحده در درجه اول به عنوان فریلنسر تمام وقت کار می کنند،یعنی اینکه مزایای زیادی باید دراین صنعت وجود داشته باشد.

 

ظهورفریلنسرها منجر به ایجاد یک مفهوم جدید دراقتصاد شده است. در این تعریف ، فرد به جای کار تمام وقت برای یک کارفرما و در عوض دریافت حقوق ثابت ، برای چندین مشتری با شرایط خاص خود و به قیمتی که فکر می کند ارزش دارد ، کار می کند.

فریلنسینگ حرفه ای جذاب است. این حرفه تقریباهمه مشکلاتی که یک شغل سنتی اعم از درخواست مرخصی و اضافه کاری و تعیین ساعت مشخص کاری و غیره را دارد، پوشش می دهد. طبق تحقیقی ، آمریکایی ها به طور متوسط در هر هفته 47 ساعت کار می کنند و فریلنسرها به طور متوسط 11 ساعت کمتر در هفته از کارمندان شاغل تمام وقت کار می کنند. این تقریباً 550 ساعت در سال یا 23 روز کامل است.کارمندان سنتی تمام وقت تقریباً یک ماه کامل از یک سال را بیشتر از فریلنسرها در پشت میز (یا هرجای دیگری) مشغول کار هستند.

همه اینها همراه با مزایایی مانند آزادی کار از هر نقطه و هر زمان که بخواهید ، رئیس خود بودن ، مالک کامل درآمد خود بودن و هزینه های پایین ترزندگی (مانند هزینه های کرایه تاکسی برای رسیدن به محل کار) مطمئناً بسیاری از افراد را برای رفتن به سمت مشاغل آزاد ترغیب می کند.

 

اما هنوز هم بسیاری از افراد حاضر به انجام کارهای فریلنسری به صورت تمام وقت نیستند. چرا؟ جواب در ذهنیت ما قرار دارد.

موضوعی که در ذهن ما ریشه دارد این است که به دنبال تضمین باشیم. شغل معمولی ضمانت حرفه ای را برای ما فراهم می کند که در زمان معین حقوق پرداخت می شود. شما یک روال را دنبال می کنید و همچنین دارای حق بیمه تضمین شده ، مزایای بازنشستگی ، افزایش حقوق و دستمزد برای عملکرد خوب است. هنگامی که تصمیم به فریلنسر شدن دارید ، تضمین درهر یک از این موارد را از دست می دهید. اطمینانی وجود ندارد که شما به طور مداوم مشتری داشته باشید.تضمینی نیست که شما این سبک زندگی را تا بازنشستگی حفظ کنید و حتی هیچ تضمینی برای افزایش درآمد شما وجود ندارد.علاوه بر این ، خودتان باید رسیدگی به مالیات ، بیمه و سایر امور مالی را انجام دهید.

 

همچنین موارد منفی دیگری برای فریلنسری وجود دارد مانند:

* تعادل زندگی و کار: اگر نمی دانید چگونه زندگی شخصی را از کار جدا کنید ، فریلنسری سخت تر از یک کار معمول 5 تا 9 ساعته است.

* نداشتن مزایا: فریلنسرها مسئولیت تعطیلات ، روزهای بیماری و …را بر عهده دارند و باید برنامه ریزان خوبی برای مدیریت مالی و زمانی خود باشند.

* مشتری های سختگیر: ممکن است برخی از مشتریانی را پیدا کنید که مدیریت آنها بسیار دشوار است. آنها ممکن است در ارائه دستورالعمل ها و اطلاعات صحیح برای تکمیل کار ضعیف باشند یا ممکن است برای مشخص کردن هرگونه شبهه ای در کارغیرقابل دسترسی باشند. این موضوع اساسی می تواند منجر به هدر رفتن وقت شما شود.

همیشه در مورد هر حرفه ای جوانب مثبت و منفی وجود دارد و وظیفه شماست که آن را به طور صحیح متعادل کنید. اگر فکر می کنید فریلنسری می تواند برای شما مفید باشد ، جوانب منفی آن در حاشیه قرار می گیرند.

 

چگونه می توان به یک فریلنسر تبدیل شد؟

تبدیل شدن به یک فریلنسر به راحتی سفارش چیزی از طریق اینترنت است. شما از سایتهایی بازدید می کنید که مشاغل و کارهایی آزاد ارائه می دهند و بر طبق مهارت و علاقه خود آنها را انجام می دهید. این یک روش عالی برای شروع و قرار گرفتن نام شما در بین فریانسرها می باشد.

در ادامه چند سایت به عنوان نمونه معرفی می شوند که می توانید برای مشاغل فریلنسری از طریق آنها اقدام کنید.

Fiverr بزرگترین بازار جهان برای جستجوی مشاغل فریلنسری . فقط کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب کاربری به همراه تعدادی لینک ایجاد کنید.

99Designs اگر یک طراح هستید ،این وبسایت مکان مناسبی برای یافتن مشاغل فریلنسری در این زمینه است.

Upwork یک بازار آزاد حرفه ای فریلنسری است که در آن مشتری های  زیادی در زمینه های گوناگون فریلنسری پیدا خواهید کرد.

Freelancer.com یکی از قدیمی ترین وبسایتهای فریلنسری است که شما می توانید ابتدا،هنگامی که با تجربه کم یا بدون تجربه هستید،اقدام به درخواست انجام کارکنید.

 

همچنین وبسایتهای بسیار دیگری هستد که در جای دیگری به معرفی معتبرترین و بهترین های آنها خواهیم پرداخت.

اما قبل از رفتن به این وب سایت ها ، باید نوع کارخود را که قادر به انجام آن هستید، تعیین کنید. همین مراحل را دنبال کنید –

مشخص کنید که چه خدماتی را می توانید به مشتریان ارائه دهید.

2. بازار هدف خود را تعیین کنید

3. پلتفرمها (وب سایتهای فریلنسری) را که در آنها خدمات خود را ارائه میدهید ، پیدا کنید. برای همه آنها یک نام کاربری شبیه هم انتخاب کنید. این موضوع کمک می کند تا هویت نام تجاری خود را بسازید.

4. نرخ خود را تعیین کنید

5. ایجاد یک نمونه کار آنلاین بر روی سیستم عامل های خاص نمونه کارها مانند: GitHub برای توسعه دهندگان ، Behanceبرای طراحان ، و غیره. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم برای نشان دادن مهارت ها و استعدادهای خود ، یک وب سایت شخصی ایجاد کنید.

6. خدمات خود را به بازار عرضه کنید: در رسانه های اجتماعی بازاریابی کنید ، کاری را به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کمتری ارائه دهید (به جذب مشتری بیشتر کمک می کند) ، از بازاریابی ایمیلی هم می توانید استفاده کنید.

البته پیشنهاد نمی شود که منبع درآمد فعلی خود را رها کنید و به تنهایی به فریلنسری بپردازید. آن را به عنوان یک کار پاره وقت امتحان کنید تا ببینید که در ماه های ابتدایی چگونه است. چراکه ضروری نیست که مجبور باشید تمام وقت فریلنسر باشید. این به عهده شماست که تصمیم بگیرید که آیا مایلید تمام وقت این کار را انجام دهید یا شغل فعلی خود را حفظ کرده و در طول زمان فراغت خود مشغول به کار باشید.

 

فریلنسری تمام وقت به این معنی است که می توانید اشکال متنوعی از درآمد ایجاد کنید. به طور مثال شما می توانید، برای پاداش مشتریانی که مشتری جدیدی برای شما ارسال می کنند ، سیستم های ارجاعی ایجاد کنید.(امتیازاتی قایل شوید)

در مورد مسایل مالی و پرداخت هم می توان گفت که معمولا دستمزد یک فریلنسربه حساب وبسایت ارائه دهنده شغل توسط مشتری واریز شده و پس از انجام کارو پس از کسرکمیسیون توسط وبسایت میزبان به دست فریلنسر میرسد. از آنجاییکه درمشاغل فریلنسری انجام کارها مرز مشخص جغرافیایی ندارد و مثلا ممکن است که یک فریلنسر از ایران کاری را برای یک مشتری در بریتانیا به انجام رسانده باشد عموما پرداختها از طریق کارتهای معتبر بین المللی پرداخت مانند ویزا کارت یا مستر کارت ،سیستمهای پرداخت آنلاین مانند پی پال(PayPal) و سیستمهای مشابه و یا در پاره ای از مواقع به شکل ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین صورت می گیرد. اما در صورتیکه فریلنسر خود در مورد انجام کار با مشتری وارد مذاکره شده باشد،بخش دریافت دستمزد دشوارترین قسمت برای مدیریت کاراست. مذاکره و برقراری ارتباط صحیح با مشتری ، وادار کردن آنها برای پرداخت هزینه خدمات شما در زمان مشخص ، بسیار چالش برانگیز است.

 

سخن آخر

با همه این مسایل اگر طالب آزادی ، انعطاف پذیری و کسب پتانسیل هایی هستید که با استقلال همراه باشد ، فریلنسری یک وضعیت ایده آل است. فریلنسری مزایا و معایب برابری دارد. فقط باید تصمیم بگیرید که آیا مایل به پذیرفتن خطری هستید که تقریباً همیشه با آن همراه است یا خیر. فریلنسری به معنای آزادی حرفه ای است ، اما همچنین به معنای بی ثباتی و خطر شکست است و ممکن است این چیزی نباشد که شما در زندگی حرفه ای خود دنبال آن باشید. اما اگر ثبات خود را برای کاری منطبق با اهداف حرفه ای خود بیشتر از یک کار سنتی ریسک می کنید ، می توانید نام و شهرت خود را بسازید و به اهداف حرفه ای خود برسید.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط