دوشنبه 16 فروردین 1400

ونوس، آیو و تریتون ماموریت های آینده ناسا

اخبار
ونوس، آیو و تریتون ماموریت های آینده ناسا
ونوس، آیو و تریتون ماموریت های آینده ناسا

به منظور بررسی بیشتر منظومه شمسی، ناسا به چهار تیم تحقیقاتی مبلغ 12 میلیون دلار کمک کرده که بر روی ونوس، آیو ماه مشتری و تریتون ماه سیاره نپتون و سفر احتمالی به آن ها تحقیق کنند و در صورت انتخاب یکی از این ها، ناسا ماموریت ها را توسعه می دهد. چهار طرح پیشنهادی سیارات و قمرهایی را نشان می دهد که هم اکنون در پروژه های در دست اقدام آژانس درج نشده اند. آن ها بخشی از برنامه کشف ناسا هستند که دانشمندان و مهندسان را ترغیب می کند تا با طراحی مفاهیم جدید، به ما در کشف منظومه شمسی کمک کنند. از سال 1992، این نوع ازبرنامه های ناسا از 20 مأموریت علمی پشتیبانی کرده است.

 

توماس زوربوچن، معاون مدیر مدیریت ماموریت علمی ناسا، گفت: ” این ماموریت‌های انتخاب‌شده پتانسیل تبدیل درک ما از برخی از فعال‌ترین و پیچیده‌ترین جهان‌های منظومه شمسی را دارند.” ” کشف هر یک از این اجرام سماوی به کشف اسرار آن کمک خواهد کرد و اینکه آنها چقدر و چگونه به دیگر اجزای کیهان شبیه‌آند.”

ماموریت‌های دیسکاوری به عنوان ماموریت‌های علمی سیاره‌ای کوچک ناسا در نظر گرفته می‌شوند. این پروژه‌ها نمی‌توانند بیش از ۴۵۰ میلیون دلار هزینه داشته باشند و برای تکمیل ماموریت‌های اکتشافی منظومه شمسی بزرگ‌تر ناسا، از جمله ماموریت‌های متوسط مرزهای جدید و ماموریت‌های اکتشافی منظومه شمسی طراحی شدشه‌اند.

از چهار تیمی که امروز به عنوان یکی از ماموریتهای آینده ناسا انتخاب شدند، در نهایت بیش از دو تیم به طور کامل تامین بودجه نخواهند شد. مبلغ ۳ میلیون‌دلاری که به تازگی اهدا شده‌است، برای توسعه برنامه ماموریت و مفاهیم مربوط به ماموریت آن‌ها در طول نه ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در پایان، هر یک از آن‌ها گزارش تحقیقی به ناسا ارائه خواهند داد و منتظر می‌مانند تا ببینند کدام یک از آن‌ها واقعا به دور بعدی راه پیدا می‌کنند.

 

اینها چهار پروژه هستند که امروز انتخاب شده‌اند:

ورایتاس؛ پروژه ورایتاس یکی از ماموریتهای آینده ناسا است که روی ونوس، علوم رادیویی، InSAR، توپوگرافی و اسپکتروسکوپی متمرکز شده است.

درباره اینکه این سیاره چطور و چرا این قدر متفاوت از زمین رشد کرده‌است.

داوینچی پلاس ؛  این پروژه هم از ماموریتهای آینده ناسا است و مخفف تحقیق در مورد گازهای نوبل، شیمی و Imaging Plus است و همانطور که از اسمش پیداست، به دنبال رفتن به ونوس است. این پروژه به جای تمرکز بر روی خود سیاره، بر روی گازهای اطراف سیاره تمرکز می‌کند. یکی از نکات برجسته در این ماموریت، ارسال یک کاوشگر به اعماق جو ونوس است. اهداف آن این است که ببینیم چگونه جو ونوس رشد کرد و آیا اقیانوس داشت.

IVO ؛ پروژه Io روی ماه مشتری و آتش‌فشانی‌ترین بخش منظومه شمسی متمرکز خواهد بود. این ماموریت نگاه دقیق تری به آتش‌فشان‌های عظیم (Io)خواهد انداخت و سعی می‌کند در مورد ساختار ماه آن را بیشتر درک کند.

ترایدنت ؛ پروژه ترایدنت روی تریتون یکی از ماه‌های نپتون متمرکز است. ماموریت این پروژه نقشه برداری از سطح این مامه است و همچنین به دنبال سرنخ‌هایی مبنی بر این است که آیا ماه واقعا یک اقیانوس زیر سطحی پیش‌بینی‌شده دارد یا خیر.

ماموریت‌های اکتشافی کنونی ناسا عبارتند از: مدارگرد شناسایی ماه (LRO)و کاوشگر شناسایی مریخ. سوابق پروژه با هم ترکیب شده‌اند. در حالی که LRO از آن زمان ( سال ۲۰۰۹ ) در مدار ماه بوده ‌است، و همچنان به جمع‌آوری داده‌های ارزشمند ادامه می‌دهد.

دو ماموریت دیگر دیسکاوری در سال ۲۰۱۷ انتخاب شدند و در چند سال آینده آغاز به کار خواهند کرد. لوسی در سال ۲۰۲۱ پرتاب خواهد شد و هفت خرده سیاره را کشف خواهد کرد، در حالی که  Psyche  در سال ۲۰۲۳ پرتاب خواهد شد و یک خرده سیاره فلزی غول‌پیکر را کشف خواهد کرد.

انتظار می‌رود تصمیم نهایی در مورد چهار پروژه جدید و ماموریتهای آینده ناسا در سال آینده اعلام شود و دو پروژه‌ای که به طور کامل سرمایه تحقیقات را دریافت خواهند کرد اعلام خواهند شد.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط