پنج‌شنبه 16 تیر 1401

پنج منطقه تهران زیر پوشش 5G در شهریور ماه

اخبار
پنج منطقه تهران زیر پوشش 5G در شهریور ماه
پنج منطقه تهران زیر پوشش 5G در شهریور ماه

سازمان GSMA یا سیستم جهانی برای اینترنت ارتباطات تلفن همراه (Global System for Mobile Communications)، تعداد اتصالات 5G را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۴ میلیارد در کل جهان پیش‌بینی کرده است.

 

مهرماه سال قبل که آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران برای شرکت در اجلاس جهانی فناوری اطلاعات در کشور ارمنستان حضور یافت،از مهیا کردن شرایط  و زیرساختها برای نصب شبکه 5G خبر داد.در این اجلاس جهرمی با اشاره به پیشرفتهای سریع و قابل توجه ایران در زمینه زیرساختهای فناوری در دوسال اخیر به اتصال صددر صدی شهرها و 78 درصدی روستاها به شبکه 4G گفته بود که دولت با برنامه ریزی و جذب سرمایه از بخش خصوصی در حال توسعه روزافزون زیرساختهای ارتباطی می باشد.و حالا وی اعلام کرد مطابق برنامه، تا شهریور پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن (5G)همراه قرار خواهند گرفت.پیشتر دو اپراتور اول کشور یعنی همراه اول و ایرانسل به صورت نمادین اقدام به نمایش تست سرعت 5G در فضای آزمایشگاهی کرده بودند.

شبکه‌های 5G نه تنها حجم دیتا روی شبکه‌ها را چندصد برابر می‌کنند، بلکه سرعت انتقال دیتاها را نیز بسیار زیاد می‌کنند و تأخیر آن کمتر از یک میلی‌ثانیه خواهد بود، در حالی که تأخیر در 4Gبرابر ۲۵ تا ۴۰ میلی‌ثانیه استاستانداردهای 5G هم‌چنین امکان استفاده از طیف پهن ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز را در اختیار می‌گذارد.  محمدجواد آذری جهرمی سال گذشته درباره اینترنت نسل پنج‌ گفته بود مقدمات پیاده‌سازی 5G در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه 5G و ارائه خدمات اینترنت نسل پنج، به‌عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور خبر داده بود.

به گفته وزیر ارتباطات، فناوری 5G فناوری غالب جهان در دهه آینده جهان خواهد بود و ایران نیز در حال آماده‌سازی شرایط و بسترهای لازم برای جذب این فناوری از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و نیز افزایش آگاهی و علاقه مردم نسبت به کاربردهای متعدد و متنوعی است که این فناوری برای زندگی آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

طیف فرکانسی نسل پنجم شامل موج‌های باند بالا (بالای ۶ گیگاهرتز)، باند متوسط(۳ تا ۶ گیگاهرتز) و باند پایین (زیر ۳ گیگاهرتز) است. باند پایین فرکانسی نسل پنجم مشابه نسل چهارم است.

 

از اهداف نسل پنجم، افزایش سرعت انتقال داده اینترنت تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر)، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه (کاربران بیشتر)، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر (مانند گوشی موبایل)، و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت (مانند کاربر سوار بر اتوموبیل در اتوبان یا قطارهای سریع‌السیر) تعریف شده‌است.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط