دوشنبه 16 فروردین 1400

کمپانی خودروسازی مزدا 100 ساله شد

اخبار
کمپانی خودروسازی مزدا 100 ساله شد
کمپانی خودروسازی مزدا 100 ساله شد

امسال در 30 ژانویه صدمین سال تاسیس شرکت خودروسازی ژاپنی مزدا بود. در کمال شگفتی این کمپانی خودروسازی که مقر آن در هیروشیما قرار دارد با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی ازسوی مدیرعامل شرکت آقای آکیرا ماروموتو، صد سالگی مزدا را اعلام کرد. البته قرار است که در ماه مه سال جاری جشن بزرگی به همین مناسبت با شرکت رسانه های جهانی و هواداران و علاقمندان مزدا در هیروشیما برگزار شود. “ماروموتو” در بیانیه خود گفته که ما می خواهیم قدردانی صمیمانه خود را به مشتریان، فروشندگان، تأمین کنندگان، شرکای تجاری و جامعه محلی، که در طول سال ها در لحظات خوب و بد به ما کمک کرده اند، ابراز کنیم، که 100 سال از وجود خود را مدیون آنها هستیم و با نگاه به 100 سال آینده، ما همچنان مردم را در اولویت قرار خواهیم داد. 100 سال دیگر تولید برخی از بهترین اتومبیل های جهان در اینجا خواهد بود.

 

برای اولین بار در سال 1920 این شرکت با تولید چوب پنبه به نام Toyo Cork Kogyo آغاز به کار کرد.در سال 1931 این شرکت به خودرو سازی روی آورد. بعدها به مزدا تغیر نام داد که هم اشاره ای به اهورا مزدا خدای زرتشتیان و هم به نوعی به نام فامیل بنیانگذار این شرکت به نام Jujiro Matsuda اشاره دارد .ژاپنی ها می گویند که اهورامزدا  خدای خرد و هماهنگی است  و آنها این نام را به عنوان سمبل ریشه فرهنگ های شرقی و غربی  و همچنین سمبل فرهنگی شرکت انتخاب کرده اند. در حال حاضر در بیش از 130 کشور جهان محصولات مزدا به مشتریان عرضه می شود.

جوجیرو ماتسودا، موسس شرکت صنایع چوب‌پنبه سازی تویو، پس از کسادی تجارت چوب‌پنبه به فکر ساخت ماشین‌آلات و سپس موتورسیکلت افتاد.

اولین موتورسیکلت سه‌چرخه مزدا به نام مزدا گو در سال ۱۹۳۱ به بازار آمد و به سرعت جای خود را در خیابان‌های هیروشیما باز کرد. مزدا خود را برای تولید اولین ماشینش آماده می‌کرد که جنگ جهانی دوم آغاز شد.

در طول جنگ، کارخانه مجبور به ساخت اسلحه شد و با اینکه به سرعت پس از بمباران اتمی هیروشیما فعالیت خود را از سر گرفت، بیست سال طول کشید تا اولین ماشین خود را تولید کند.

عرضه مدل R۳۶۰ کوپه در سال ۱۹۶۰ با رونق گرفتن اقتصاد کشور همزمان بود. مزدای کوچک اگرچه ظاهری عجیب داشت، اما قیمت مناسب و کاربردی بودنش آن را به ماشین محبوب خانواده‌های ژاپن تبدیل کرد.چند سال بعد، مزدا با ساخت یک مدل اسپرت به اعتباری جهانی دست یافت. مزدا کوزمو نه تنها ماشینی اسپرت با ظاهری چشم‌نواز بود، بلکه اولین ماشین جهان بود که از موتور وانکل نیرو می‌گرفت.

موتور‌های درون‌سوز وانکل با روشی متفاوت از موتور‌های پیستونی کار می‌کنند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل، مهندس آلمانی اختراع شد و به خاطر کوچک و کارآمد بودنش طرفداران زیادی پیدا کرد. اما ساخت آن پیچیده بود و همین باعث شد خودروسازان از مزایای آن صرف‌نظر کنند.

مزدا پس از کوزمو، مدل‌های دیگری را با موتور وانکل به بازار عرضه کرد و به ستاره مسابقات اتومبیلرانی بدل شد. اوج موفقیت شرکت، کسب اولین پیروزی ژاپن در مسابقات استقامت لومان با ماشینی بود که از موتور وانکل استفاده می‌کرد.

مدل MX-۵ هم از مشهورترین ماشین‌های ساخت مزدا است. در سال ۱۹۸۹ و پس از سال‌ها کسادی بازار ماشین‌های دو نفره اسپرت، مزدا با عرضه این مدل به موفقیتی جهانی دست یافت. MX-۵ با بیش از یک میلیون دستگاه فروش در سه دهه گذشته، موفق‌ترین ماشین اسپرت جهان است.

مزدا در دهه نود اولین خودروسازی بود که نمایشگر لمسی و راه‌یاب ماهواره‌ای را در محصولاتش عرضه کرد، اما بحران اقتصادی نقشه‌های شرکت را برای ورود به بازار ماشین‌های لوکس نقش بر آب کرد.

مزدا با تولید حدود یک میلیون و ششصد هزار دستگاه به نسبت کارخانه‌هایی نظیر تویوتا و فولکس‌واگن، شرکت کوچکی است. این کارخانه در بیست سال گذشته توانسته با تکیه بر نوآوری‌های مهندسان و خلاقیت طراحانش از بحران‌های صنعت خودرو عبور کند و همزمان با کارخانه‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از خود رقابت کند.

این شرکت امسال اولین مدل الکتریکی خود به نام MX-۳۰ را به بازار عرضه کرده و گفته می‌شود که قصد دارد به مناسبت صد سالگی‌اش یک مدل اسپرت جدید رونمایی کند.

همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو قرار است مدل‌های مشهور مزدا در صد سال گذشته نمایش داده شود.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط