دوشنبه 16 فروردین 1400

آشنایی با برخی اصطلاحات پایه بیت کوین

مقالات
آشنایی با برخی اصطلاحات پایه بیت کوین
آشنایی با برخی اصطلاحات پایه بیت کوین

دانستن اصطلاحات بیت کوین برای افرادی که به دنبال استخراج و مبادله این ارز دیجیتالی هستند، یک نکته مهم و الزامی است. در ادامه این مطلب شما را با برخی از اصطلاحات پایه مربوط به bitcoin آشنا می‌کنیم. همراه ارزی پی باشید.

بیت کوین یک ارز دیجیتالی محبوب و پرکاربرد است که افراد زیادی با آن سر و کار دارند. این ارز دیجیتالی توسط تجهیزات کامپیوتری قدرتمند قابل استخراج بوده و در بازار خرید و فروش می‌شود. فعالیت در زمینه ارز دیجیتال و کار با بیت کوین نیازمند دانستن یکسری اصطلاحات است که پیش از هر چیز باید آن‌ها را فرا بگیرید. در این مطلب سعی داریم برخی اصطلاحات پایه بیت کوین را در ساده‌ترین حالت ممکن توضیح دهیم.

بیت کوین (Bitcoin)
bitcoin یک ارز دیجیتالی است که با رمزنگاری ایجاد می‌شود. در واقع کدها در چندین بلاک کنار هم قرار می‌گیرند و بیت کوین را تشکیل می‌دهند. هرچه رمزنگاری بیشتر باشد، bitcoin شما با ارزش‌تر خواهد بود. بعد از ساخته شدن bitcoin می‌توان آن را در مراکز مختلف به پول نقد تبدیل کرد. برخی فروشگاه‌های اینترنتی از bitcoin پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید از این ارز دیجیتال برای خرید آنلاین استفاده کنید.

استخراج کردن – ماین کردن (Mining)
فرآیند رمزنگاری برای ساخته شدن بیت کوین را استخراج یا همان ماین می‌گویند

ماینر (Miner)
به تجهیزاتی که برای استخراج bitcoin مورد استفاده قرار می‌گیرند، دستگاه‌های استخراج یا ماینر می‌گویند. ماینرها در مدل‌های مختلف موجود هستند و هرکدام با توجه به میزان قدرت، در بازه قیمتی‌ خاصی قرار می‌گیرند.

نرخ هش (Hash Rate)
نرخ هش در واقع سرعت انجام عملیات رمزنگاری با الگوریتم ریاضی در بیت کوین است. هرچه نرخ هش بالاتر باشد، سرعت دستگاه برای یافتن بلاک‌ جدید و انجام محاسبات مربوط به آن سریع‌تر خواهد بود. حداکثر نرخ هش یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب دستگاه‌های ماینر است.

بلاک چین (Blockchain)
بلاک چین یک فناوری امن است که از دارایی bitcoin کاربران نگهداری می‌کند. در واقع می‌توان بلاک چین را یک سیستم عامل به حساب آورد که bitcoin به عنوان نرم افزار در آن فعالیت می‌کند. بلاک چین نام یک شرکت مشهور نیز هست که خدماتی مانند کیف پول برای ارز دیجیتالی را ارایه می‌کند.

کیف پول – والت (Wallet)
کیف پول یا والت یک مرکز مجازی است که می‌توان در آن بیت کوین‌های بدست آمده را نگهداری کرد. سرویس‌های متعددی به عنوان کیف پول bitcoin وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف استفاده کنید.

آدرس کیف پول (Address)
هر کیف پول یک آدرس دارد که برای تبادل bitcoin مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع کاربران بعد از استخراج بیت کوین می‌توانند آن را به کیف پول خود انتقال دهند. آدرس کیف پول عملکردی مانند شماره حساب بانکی دارد و برای خرید و فروش بیتکوین‌ها باید از آن استفاده کرد.

ساتوشی (Satoshi)
کوچکترین واحد سازنده بیت کوین ساتوشی است. هر ساتوشی معادل 0.00000001 بیت‌ کوین است.

BTC
واحد بیت کوین با BTC نشان داده می‌شود. برای هر bitcoin می‌توان 1BTC را در نظر گرفت.

آلت کوین (Altcoin)
آلت کوین‌ها یکسری ارزهای دیجیتالی هستند که شباهت زیادی به بیتکوین دارند.

پول رمزنگاری شده (Cryptocurrency)
پول‌هایی که به صورت رمزنگاری شده با حل مسایل ریاضی تولید می‌شوند، Cryptocurrency نام دارند.

رمزنگاری (Cryptography)
فرآیندی که با الگوریتم‌های ریاضی کدهای مختلف را برای محافظت از اطلاعات می‌سازد، Cryptography گویند.

شاخص قیمت بیت کوین (BPI)
میانگین بهای bitcoin طی معاملات جهانی را شاخص قیمت bitcoin می‌گویند.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط