دوشنبه 16 فروردین 1400

تاثیر ویروس کرونا (COVID-19) بر اقتصاد جهانی

مقالات
تاثیر ویروس کرونا (COVID-19) بر اقتصاد جهانی
تاثیر ویروس کرونا (COVID-19) بر اقتصاد جهانی

ویروس کرونا به مراتب بیشتر از یک بحران بهداشتی است چراکه علاوه برتاثیر منفی برسلامت انسان ها بر جوامع و اقتصاد های آن ها اثرات منفی حضور خود را به وضوح بیان کرده است. اگرچه تأثیرحضور این ویروس در کشور های مختلف متفاوت بوده، اما به احتمال زیاد فقر و نابرابری را در مقیاس جهانی افزایش می دهد وبدون راه حل های سریع اقتصادی، زندگی و معیشت مردم دنیا را برای سال های آینده به خطر می اندازد.

 

در حالی که هنوزهیچ روش معینی برای مشخص کردن آسیب های اقتصادی ناشی از تاثیر کرونا COVID-19 وجود ندارد ، اما در بین اقتصاددانان توافق مشترکی هست که این ویروس تأثیر منفی جدی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.

برآوردهای اولیه پیش بینی می کردند که اگر ویروس به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل شود ، بیشتر اقتصادهای دنیا حداقل 2.4 درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی خود را در طول سال 2020 از دست می دهند ، اما در حال حاضر اقتصاددانان پیش بینی های خود در مورد رشد اقتصادی جهانی این عدد را 3 درصد اعلام کرده اند.

برای درک این موضوع کافیست بدانیم که ، تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2019 حدود 86.6 تریلیون دلار آمریکا تخمین زده شده است – بدین معنی که فقط .4 درصد کاهش در رشد اقتصادی تقریباً 3.5 تریلیون دلار آمریکا می باشد. با این حال ، این پیش بینی ها قبل از تبدیل شدن COVID-19 به یک بیماری همه گیر جهانی و قبل از اجرای محدودیت های گسترده در تماس های اجتماعی برای متوقف کردن شیوع ویروس انجام شده است.

از آن زمان ، بورس های جهانی به دلیل شیوع  کرونا دچار افت شدید و چشمگیری شده اند و “داو جونز” بزرگترین سقوط روزانه خود را تقریباً 3،000 واحد در 16 مارس 2020 گزارش داد _ رکورد قبلی 2300 واحد بود که تنها چهار روز قبل از این سقوط اتفاق افتاده بود.

خسارت اقتصادی ناشی ازCOVID-19  تا حد زیادی بر کاهش تقاضا هم تاثیر گذاشته است. به این معنی که مصرف کننده یا خریداری برای خرید کالاها و خدمات موجود در سطح جهانی به مانند قبل وجود ندارد. این موضوع را می توان به وضوح در صنایعی مانند گردشگری مشاهده کرد. برای کنترل ویروس ، کشورها محدودیت هایی در سفرها ایجاد کرده اند ،به این ترتیب پرواز هواپیماها کنسل شده و به دنبال آن زنجیره خدمات اعم از هتل داری و خرید و … با رکود مواجه شده اند. این کاهش تقاضا باعث می شود خطوط هوایی درآمد برنامه ریزی شده خود را از دست بدهند ، به این معنی که آنها باید با کاهش تعداد پروازهایی که انجام می دهند هزینه های خود را هم کاهش دهند.

بدون کمک دولتها ، سرانجام خطوط هوایی نیز برای کاهش بیشتر هزینه ها نیاز به کاهش کارمندان خود دارند. همین موضوع در مورد سایر صنایع نیز صادق است.رفت و آمد های روزانه ، رویدادهای اجتماعی و رفتن به تعطیلات دیگر امکان پذیر نیست و همین دلایل،کاهش تقاضای نفت و کاهش خرید اتومبیل های جدید را به همراه داشته است.

از سوی دیگرشرکت ها شروع به کاهش کارمندان می کنند تا درآمد از دست رفته را جبران کنند ، وقتی این کارگران  و کارمندان تازه بیکارشده دیگر نتوانند هزینه خرید کالاها و خدمات را بپردازند ، به طور خودکار یک مارپیچ اقتصادی نزولی ایجاد می شود. به عنوان نمونه ، از افزایش تعداد خرده فروشیهای آنلاین می توان به بسته شدن مغازه ها پی برد این موضوع است که سوالی برای اقتصاددانان ایجاد کرده که آیا COVID-19 می تواند منجر به بزرگترین رکود اقتصادی جهانی شود؟

علیرغم خطر آشکاری که اقتصاد جهانی در آن قرار دارد ، دلایلی نیز وجود دارد که امیدواریهایی در مورد جلوگیری از رکود بیشتر ایجاد کرده است.

دولت ها از بحران های قبلی آموخته اند که اثرات رکود ناشی از تقاضا را می توان با صرف بودجه های دولتی جبران کرد. همانطور که بسیاری از دولت ها در حال افزایش خدمات مالی و پرداخت پول برای شهروندان خود هستند و اطمینان می دهند که مشاغل به منابع مالی کافی برای نگه داشتن کارمندان خود در طول حضور ویروس کرونا دسترسی خواهند داشت.

علاوه بر این ، ماهیت خاص این بحران بدان معنی است که برخی از بخش ها از جمله تجارت الکترونیکی ، خرده فروشی مواد غذایی و صنایع دارویی،بهداشتی با سودآوری همراه بوده اند،یعنی اینکه حداقل ،زمینه هایی برای جبران خساراتها فراهم می شود.

البته این واقعیت وجود دارد که بحران ممکن است تاریخ پایان مشخصی داشته باشد که همه محدودیت های مربوط به حضور ویروس برداشته شود (برای مثال ، هنگام تولید واکسن). در پایان باید به این موضوع هم توجه داشت که ممکن است اقتصاد جهانی پس از پایان همه گیری ، یک بازگشت سریع داشته باشد. هنوز دلایل بسیاری وجود دارند که می توانند نوید بهبود اقتصادی را بدهند.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط