دوشنبه 16 فروردین 1400

معرفی فناوری رابط مغز و دستگاه های رایانه ای توسط ایلان ماسک

اخبار
معرفی فناوری رابط مغز و دستگاه های رایانه ای توسط ایلان ماسک
معرفی فناوری رابط مغز و دستگاه های رایانه ای توسط ایلان ماسک

همکاری علوم مربوط به مغز و اعصاب، هوش مصنوعی (AI) و مراقبت های بهداشتی دیجیتالی، باعث سرعت بخشیدن به ساخت دستگاه های رابط بین ماشین و مغز می کند. در همین راستا استارتاپ Neuralink اکه بر تولید دستگاه هایی برای حل بی شمار اختلالات مغزی و ستون فقرات، از کاهش حافظه تا آسیب مغزی متمرکز شده است، در این زمینه پیشتاز می باشد. اخیرا ایلان ماسک یک از بنیانگذاران این شرکت فناوری بی سیم جدیدی را معرفی کرده است، که امیدوار است به افرادی که از آسیب های مغزی رنج می برند کمک کند. ماسک، همچنین اعلام کرد که این سیستم از سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان یک وسیله پزشکی آزمایشی تأییدیه دریافت کرده است.

 

زمانی که ایلان ماسک، شرکت نیورالینک (Neuralink) را راه‌اندازی و از تصمیم خود برای توسعه رابطی میان مغز انسان و دستگاه‌های کامپیوتری خبر داد، تمامی‌نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

این شرکت پیش‌نمایشی را از این فناوری جدید در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد. ماسک در این مراسم گفت که هدف او، تبلغ یا جذب سرمایه و غیره نبوده و از طریق این مراسم تنها به دنبال بکارگیری افراد و چهره‌های نخبه فعال در این حوزه برای فعالیت در این شرکت است.او گفت: ما به دنبال جذب سرمایه یا چیز دیگری نیستیم، بلکه هدف اصلی ما متقاعد کردن افراد بزرگ و فعال در این عرصه است تا به ما در شرکت نیورالینک بپیوندند و کمک کنند تا محصول خود را به ثمر برسانیم. در واقع، تلاش ما بر این است تا این دستاورد را به محصولی قابل اعتماد و مقرون به‌صرفه تبدیل کنیم تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.

ماسک در ادامه در خصوص اینکه چرا می‌خواهد این دستاورد را در اختیار همه مردم قرار دهد، عنوان کرد: تقریبا همه افراد به مرور زمان با مشکلات و اختلالات عصبی از قبیل از دست دادن حافظه، آسیب‌های مغزی، افسردگی، استرس و غیره دچار می‌شوند. از آنجایی که فعلا هیچ راه حل سریع و راحتی برای درمان این اختلالات وجود ندارد، بنابراین می‌توان از این محصول برای کمک به این افراد بهره برد.

اگرچه ممکن است استفاده از دستاورد هوش مصنوعی شرکت نیورالینک، مخالفت‌هایی را از سوی برخی‌ها به دنبال داشته باشد، اما ایلان ماسک سعی کرد ه تا حدی به این نگرانی‌ها پاسخ دهد. وی اعلام کرد دستگاه کوچک فیزیکی که این شرکت برای قرارگیری روی جمجمه فرد طراحی کرده، به گونه‌ای خواهد بود که در زیر موی فرد پنهان خواهد شد و هرگز به چشم نخواهد آمد.

 

ایلان ماسک برای تست این دستگاه هوش مصنوعی از سه خوک استفاده کرد که در یکی از آن‌ها، از دستگاه نیورالینک یعنی Link استفاده نشد اما روی جمجمه دومین خوک که با نام گرترود (Gertrude) شناخته می‌شد، این دستگاه نصب شده بود. و بالاخره در سومین خوک، دستگاه Link پیشتر نصب و بعد از مدتی برداشته شد. ماسک نشان داد که خوک سوم که قطعه Link از روی جمجمه آن برداشته شد، بسیار سالم و سرحال بود و خوک گرترود نیز که این دستگاه روی جمجمه آن قرار داشت، بسیار طبیعی و بدون هیچگونه مشکلی به نظر می‌رسد.

به گفته ماسک، این دستگاه قادر است اطلاعات را از میان 1024 کانال ارتباطی که تعبیه شده، دریافت کند. این دستگاه می‌تواند شارژ را در طول روز در خود نگه دارد و در طول شب، دوباره شارژ شود. این دستگاه قادر است به گوشی فرد متصل شود و ارتباط میان دستگاه در مغز با گوشی فرد، از طریق ارتباط بلوتوثی با مصرف انرژی پایین صورت می‌گیرد.

ایلان ماسک اعلام کرد که این محصول در ماه ژوئیه توسط سامان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان یک دستاورد بزرگ شناخته شد و این شرکت تلاش می‌تواند تا بتواند مقدمات نصب این دستگاه روی مغز اولین انسان را در آینده نزدیک فراهم کند.در حال حاضر، این دستگاه صرفا قادر به خواندن اطلاعات است و اطلاعات را از سیگنال‌های مغزی خوک‌ها دریافت می‌کند. اما نیورالینک سعی دارد تا قابلیت نوشتن اطلاعات را نیز به این دستگاه اضافه و زمینه را برای حل مشکلات و اختلالاتی که در بالا به آن اشاره شد، فراهم کند.

ماسک اعلام کرد که متخصصان این شرکت به تدریج در حال بروزرسانی و ارتقای عملکرد این دستگاه هستند و تا بتوانند بهترین محصول را به مرحله تولید برسانند. وی همچنین از دستگاه‌های نیورالینک به عنوان یک دستگاه فیت بیت در جمجمه افراد یاد کرد که به سیم‌های کوچکی مجهز شده‌اند. از جمله قابلیت‌هایی که می‌توان برای این دستاورد برشمرد، می‌توان به مواردی همچون فراخواندن خودروهای تسلا از طریق مغز و کنترل بازی‌های ویدیویی با فکر اشاره کرد.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط