پنج‌شنبه 16 تیر 1401

ویژگی های صندوق ETF دارا دوم (پالایش)

اخبار
ویژگی های صندوق ETF دارا دوم (پالایش)
ویژگی های صندوق ETF دارا دوم (پالایش)

دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق پالایش (دارا دوم) نام دارد که با هدف دسترسی اکثر مردم به بازار بورس و ارتقاء وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می‌گردد. برای خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه نمایید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه نمایند.

 

سرمایه گذاران بدانند که تا یک ماه امکان فروش آن را ندارند. حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم ۱۰۰ هزار تومان می‌باشد. افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می‌توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید و سرمایه گذارانی که فاقد کد بورسی هستند می‌توانند از طریق بانک‌ها در این صندوق‌های ETF دولتی، سرمایه گذاری نمایند که روش پذیره نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.

 

ویژگی ها

صندوق‌های واسطه گری مالی پالایش دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد که برای هر سرمایه گذار جذابیت دارد از جمله این ویژگی‌ها نقدشوندگی بالا، سادگی، سهولت و سرعت در معامله، معافیت مالیاتی معاملات واحد‌ها، کاهش زمان تصفیه نسبت به صندوق‌های فعلی و تخصیص بهینه دارایی‏ ها (متنوع‌سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک می‌باشد.

صندوق سرمایه گذاری دارا یکم متشکل از سهام بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، بیمه اتکایی و بیمه البرز بود. یکی از ویژگی‌های خوب دارا دوم این است که همه آحاد ایرانی می‌توانند نسبت به خرید سهام آن اقدام کنند. برخلاف دارا یکم که سقف دو میلیون تومانی برای خرید سهام آن در نظر گرفته شده بود، سقف دارا دوم مطابق با مصوب دولت به پنج میلیون تومان افزایش یافته است.

با کارت ملی می‌توان سهام دارا دوم را خرید، خریداران دارا دوم در این معامله از تخفیف ارزش سهام برخوردار می‌شوند. خریداران پالایش در واقع یک سبد سهام متشکل از سهام پالایشگاه اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس را به صورت متمرکز خریداری می‌کنند.

 

البته نباید انتظار داشت دارا دوم مانند دارا یکم بازده داشته باشد. یعنی انتظار بازده بیشتر از ۱۰۰ درصد از دارا دوم در بازه کوتاه‌مدت وجود ندارد ولی اگر تخفیف‌ها منتشر شود، بتواند کمک کند که این صندوق هم بازدهی معقولی داشته باشد.

صندوق های واسطه گری مالی پالایش دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که برای هر سرمایه گذار جذابیت دارد از جمله این ویژگی ها نقدشوندگی بالا ، سادگی، سهولت و سرعت در معامله ، معافیت مالیاتی معاملات واحدها ، کاهش زمان تصفیه نسبت به صندوق‌ های فعلی و تخصیص بهینه ‌دارایی‏ ها‌ (متنوع‌سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک می باشد.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط