دوشنبه 16 فروردین 1400

حواله ارزی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

مقالات ارسال حواله، وبلاگ
حواله ارزی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
حواله ارزی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

حواله ارزی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

 

حواله ارزی چیست؟ (Payment Order) نوعی پرداخت ارز از طریق بانک ها و موسسات مالی در سراسر جهان است. حواله ارزی به مبادلات و واریز ارز به یک حساب بانکی و یا یک گیرنده در یک حساب مشخص صورت می گیرد. حواله های ارزی به صورت مستقیم یک مبلغ مشخص را به شخص ثالث ارسال می کنند. اما حواله های ارزی به جز زمان پرداخت، نباید هیچ محدودیتی برای پرداخت قائل شوند. بانک گیرنده با ضمانت گرفتن از شخص فرستنده یا بدهکار کردن آن، باز پرداخت می شود. حواله های ارزی انواع مختلفی دارند مانند: شفاهی، کتبی و الکترونیکی. این حواله ها از طریق نامه، تلکس و یا سوئیفت (SWIFT یا انجمن جهانی مالی ین بانک) منتقل می شود.

اما موضوعی که همیشه مد نظر بوده مشکل نقل و انتقال ارز در سیستم بانکداری بین المللی بین مشتریان بانک ها به هنگام سفر و معاملات و مبادلات تجاری به حساب می آید. در سایت ارزی پی به برسی کامل و دقیق انواع حواله ارزی می پردازیم.

 

 

حواله ارزی چیست؟

 

حواله یک واژه عربی می باشد که ریشه فعال «حول» است و به معنای “جابه جا شدن و تغییر یافتن ” می باشد.

حواله ارزی (Payment Order) یکی از مدل های خدمات ارزی می باشد که در چند سال اخیر به لیست تراکنش های بانک های جهانی اضافه شده و به سادگی می توان با هر فردی در سراسر دنیا مبادلات ارزی داشت.

 

 

هدف از حواله ارزی چیست؟

 

شما از حواله ارزی برای پرداخت مبادلات ارزی استفاده می کنید. یک حواله ارزی شامل یک بخش ثبت سفارش و یک یا حتی چند بخش گیرنده تشکیل شده است. این فرایند یک پرداخت را از یک حساب بانک به یک یا چند حساب گیرنده ارسال می کند. این سفارش ها می تواند داخلی یا خارجی باشد. وقتی شما یک سفارش حواله ارزی را ثبت می کنید، سیستم برای شما گزینه های پرداختی از میان گزینه هایی که در حساب های مشخص شده به روز رسانی شده اند را در یک سفارش مشخص ایجاد می کند. حوال ارزی فقط مجموعه ای از گزینه های پرداختی می باشد و نشان دهنده ارسال چیزی نیست. حواله ارزی همواره با موجودی صفر ایجاد می شود و حساب قابل شارژ می باشد و نگهداری باقیمانده ی پول نیست.

 

 

انواع حواله های ارزی

 

 

حواله ارزی صادره (Outward Transfers)

 

وقتی بخواهیم به برای فردی ارز ارسال کنیم به وسیله بانک یا موسسات مالی و یا صرافی ارز ارسال می کنیم، که به آن حواله ارزی صادره می گویند.

در این روش باید ابتدا به موسسات مالی، بانک یا صرافی مراجعه نموده و مشخصات فرد گیرنده ارز، شماره حساب و واحد پولی که می خواهید ارسال کنید را مشخص کنید، و بعد ارز شما را به ارز مقصد، بر اساس نرخ روز ارز تبدیل می کند و بعد از آن مبلغ مورد نظر شما برای آن فرد یا شرکت ارسال می شود.

( شما برای جلوگیری از پولشویی باید فرم اظهار نامه گمرکی را تکمیل کنید)

 

 

حواله ارزی وارده (Inward Transfers)

 

تمامی موسسات مالی و بانک ها که سرویس حواله ارزی دارند، باید پس از دریافت پیامک تایید ارسال حواله ارزی، در کم ترین زمان ممکن، ارز ارسالی را به حساب مشتری واریز می کنند.

فرد مورد نظر که در خارج از کشور وجود دارد باید پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر خود را ارائه دهند تا بتواند وجه واریزی به حساب خود را دریافت کند. همچنین او

این وجه را به حساب ارزی فردی دیگر واریز کند و یا اینکه آن را به بانک بفروشد و یا می تواند تمام ارز خود را به ارز دیگر تبدیل کند.

 

خدمات حواله ارزی

حواله ارزی داخلی(internal)

 

حواله ارزی داخلی به حواله ای گفته می شود که گیرنده در بانک شما قرار دارد و شما مبلغ را با همین بانک به حساب دیگر ارسال کنید. به این معنی که شماره شناسایی بانک گیرنده برای حساب شخصی گیرنده در بانک لحاظ می شود. در زمان ارسال حواله، سیستم برسی می کند که آیا حساب گیرنده در حساب های مشتریان بانکی (BCA) وجود دارد یا خیر. با وجود حساب سیستم گزینه های ارسالی داخلی را ایجاد می کند. اما اگر حساب BCA ناشناس باشد کزینه کیرنده به تراکنش ارزی خارجی منتقل می شود و سپس به لیست مرسولات مناسب آن ها می رود.

 

 

حواله ارزی خارجی(Foreign)

 

به حواله های ارزی که بانک گیرنده در خارج از کشور وجود دارد حواله بیگانه می گویند. در این موارد بانک مقصد و بانک مبدا در حواله ذکر می شود.

علاوه بر همه این ها می تونید نوع تراکنش و روش پرداختی آن را شخصی سازی کنید.

 

 

حواله ارزی مستقیم (Telegraphic Transfer)

 

حواله ارزی مستقیم یا همان حواله ارزی T/T با نام « حواله ارزی سوئیفت» شناخته می شود و یکی از امن ترین روش هی جابه جایی ارز می باشد. با استفاده از این روش می توانید هر میزان ارزی را به 130 ارز مختلف تبدیل کنید و به هر حساب شخص حقوقی یا حقیقی در کل دنیا منتقل کنید.

مزایای حواله ارزی سوئیفت می تواند به سرعت بالا در انتقال، ایمن، بدون محدودیت در میزان مبلغ ارسالی و انتقال مستقیم پول به حساب شخص حقیقی و یا حقوقی اشاره کرد.

 

 

نکات مهم در ارسال حواله ارز T/T

 

  • دراین روش راسال حواله ارزی، داشتن کد سوئیفت (Swift Code) الزامی است.
  • اگر بانک مقصد یا گیرنده آمریکا باشد، باید حتما کد Routing Number تهیه شود.
  • در صورتی که بانک مقصد یا گیرنده کانادا باشد بایدد کد Transit تهیه شود.
  • اگر بانک مقصد یا گیرنده در هند باشد، باید کد IFSC داشته باشید.
  • مدت زمان ارسال مبلغ به وسیله ی این نوع حواله ارزی 2 الی 3 روز می باشد

 

حواله ارزی غیر مستقیم  (Demand Draft)

 

حواله ارزی غیر مستقیم یا همان حواله ارزی D/D روندی مانند حواله ارزی T/T می باشد. با این تفاوت که مدت زمان بیشتر طول می کشد تا ارز به حساب مورد نظر واریز شود؛ مدت زمانی که طول می کشد تا ارسال شود 4 تا 7 روزمی باشد.

 

انواع حواله های ارزی ( ارتباط با اروپا)

 

با توجه به افزایش معاملات اقتصادی با کشور های اروپایی و همچنین افزایش مهاجرت ها به این کشور ها، ارسال ارز به کشور های اروپایی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است که معروف ترین شرکت هایی که خدمات حواله ارزی ارائه می کنند عبارت است از: پی پال، وسترن یون، مانی گرام، وب مانی و…

 

خدامت پی پال (PayPal)

خدمات پی پال

پی پال یک سامانه خدمات تجارت الکترونیک می باشد که در سال 1998 در کشور آمریکا توسط ایلان ماسک به وجود آمد و در حال حاضر 170 میلیون عضو دارد. در این سامانه می توانید تا حداکثر هزاران دلار از سایت های خارجی و فروشگاه های اینترنتی مختلف خرید کنید و مبلغ ان را اینترنتی و از این سامانه مطمئن پرداخت کنید. اما بخاطر تحریم های موجود نمی توان از این سامانه استفاده کرد و فقط می توان با IP خارجی از این درگاه استفاده کرد.

 

وب مانی (WebMoney)

وب مانی (WebMoney)

وب مانی یا وب گرام مانند پی پال می باشد و یک سامانه تجارت آنلاین بین المللی می باشد و 32 میلیون عضو دارد. در این سامانه کابر نیاز به افتتاح حساب در هیچ بانکی نداشته و به راحتی می تواند علاوه بر تراکنش های مالی و همه واریز های خود را مشاهده و پیگیری کنید. این سرویس کیف پول دیجیتال و پاسپورت وب مانی ایجاد می کند.

 

وسترن یونیون (Western Union)

وسترن یونیون (Western Union)

یکی از محبوب ترین و بهترین سرویس های نقل و انتقال ارز در جهان می باشد که فعالیت خود را از سال 1856 در آمریکا آغاز کرد و در حال حاضر 185 شعبه در سراسر دنیا دارد. مزایای این روش را می توان به عدم نیاز به حساب بانکی در مقصد اشاره کرد.

در این روش بعد از آن که ارز خود را به نرخ ارز کشور مقصد تبدیل کردید یک کد 10 رقمی به شما داده می شود که با ارسال این کد گیرنده ارز می تواند واریزی شما را برداشت کند که این روش هم مثل پی پال بخاطر تحریم به صورت مستقیم انجام نمی گیرد.

 

مانی گرام (MoneyGram)

مانی گرام (MoneyGram)

این سامانه کاملا شبیه به روش وسترن یونیون می باشد که با تفاوت کارمزد کمتر نسبت به وسترن یونیون مشغول به کار است.

 

کارمزد حواله ارزی چقدر است؟

 

مدارک حواله ارزی: در روش سوئیفت بر اسا نوع ارز از کشور دریافت کننده از کارمزد حواله ارزی، متغیر است و بین 25 تا 60 دلار می باشد. کارمزد حواله ارزی وسترن یونیون و مانی گرام بر اساس ارز واریزی، بین 45 تا 160 دلار متفاوت است.

 

مدارک لازم برای حواله ارزی چیست؟

بانک ها ، موسسات یا صرافی ها برای اینکه بتوانند میزان امنیت روند انتقال حواله ارزی را بالا ببرند قوانین سفت و سختی دارند ک یکی از آن ها دریافت مدارک شناسایی معتبر از اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.اشخاص حقیقی باید مدارک مانند شناسنامه کارت ملی اصل و کپی یک قطعه عکمس 3 در 4 به همراه خود داشته باشید.اما اشخاص حقوقی یا شرکت ها برای دریافت حواله ارزی باید مدارک هایی مانند:

 

  1. آگهی تاسیس
  2. گروانه کسب
  3. مجوز فعالیت اقتصادی شرکت
  4. کارت بازرگانی (برابر اصل)
  5. کپی شناسنامه
  6. کارت ملی
  7. شناسنامه مدیران و صاحبان امضا شرکت
اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط