دوشنبه 16 فروردین 1400

اعضای مافیای دره سیلیکون (Silicon Valley) را بشناسید

مقالات
اعضای مافیای دره سیلیکون (Silicon Valley) را بشناسید
اعضای مافیای دره سیلیکون (Silicon Valley) را بشناسید

“سیلیکون ولی” (Silicon Valley) مهمترین منطقه فناوری درحوزه استاراپ ها در قرن ۲۱ دره سیلیکون، خانه بزرگترین شرکت های فناوری در ایالات متحده است. این منطقه در شمال کالیفرنیا، در منطقه جنوبی سانفرانسیسکو واقع شده است. در ابتدا به دلیل اینکه بسیاری از سازندگان سیلیکون تراشه و تولید کنندگان در آنجا کار خود را شروع کردند این منطقه سیلیکون ولی نام گرفت.تکنولوژی میکروپروسسور در سیلیکون ولی در کنار سایر فناوریهای محاسباتی حیاتی ساخته شده است .این تکنولوزی به سیستم عامل های سطح بالا که امروزه استفاده می شوند، کمک کرده اند.در سال های اخیر، شرکت های کامپیوتری سیلیکون ولی در حال توسعه خدمات اینترنت و نرم افزار های مختلف، علاوه بر سیستم عامل های پیشرفته می باشند. به دلیل تولید تکنولوژی پیشرفته و تولید نرم افزاری که در این منطقه اتفاق می افتد، دره سیلیکون به داشتن شغل های فن آوری اطلاعات با بالاترین میزان در ایالات متحده شناخته شده است.اما به مانند بسیاری از نقاط و مراکز اقتصادی مهم دنیا به مانند وال استریت این منطقه هم درگیر بازی زشت مافیا و انحصار می باشد.

امروز به آنها مافیای سیلیکون ولی می‌گویند اما در دهه ۹۰ میلادی، پیش از اینکه پیتر تیل، ایلان ماسک و رید هافمن به سرمایه‌گذاران و کارآفرینانی میلیاردر تبدیل شوند، مدیران ارشد شرکتپی پال (PayPal) بودند.
این نفرات به همر‌اه صدها مدیر ارشد دیگر شرکت”پی پال” از جمله Max Levchin، David Sacks و Keith Rabois، به مافیای”پی پال”مشهور بودند، نامی که به مشهور‌ترین شبکه کارآفرینان و سرمایه گذاران سیلیکون ولی اطلاق می‌شود.

یوتیوب، تسلا، اسپیس‌ایکس، شرکت نرم افزاریPalantir، لینکدین و Yelp از جمله شرکت‌هایی بودند که اعضای شبکه مافیای پی پال آنها را پایه گذاری کردند.
این افراد همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله Founders Fund وValar Ventures را نیز بنا نهادند و با شرکت‌های دیگری مانند Sequoia Capital ، Khosla Ventures وGreylock Partners مشارکت داشتند.
این افراد، از سرمایه‌گذاران ارشد شرکت فیس بوک، اوبر، لیفت، Airbnb، Square ، Pinterest، Stripe و بسیاری دیگر از شرکت‌های یونیکورن (با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) حوزه سیلیکون ولی نیز محسوب می‌شوند.
طی سال‌ها ، اعضای این شبکه مافیا زیر کنترل شدید رسانه‌ها قرار داشته‌اند اما هرگز لیست کاملی از سرمایه‌گذاری‌های آنها اعلام نشده است.
با استناد به اطلاعات منابعی هممچونCrunchbaseو Dow، یک بانک اطلاعاتی از فعالیت‌های سرمایه گذاری مافیا تهیه شده که ادعا می‌شود لیست کاملی است.
این مجموعه داده، عبارت است از نام شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده، نام سرمایه‌گذار و اطلاعات مربوط به مبلغ سرمایه. حتی منابعی موجود است که نشان می‌دهد یک شرکت از سوی چند عضو مافیا، سرمایه دریافت کرده که ثابت ‌می‌کند اعضای مافیا تفکرات مشابهی داشته‌اند.

در آمار ارائه شده، ۱۰۰۵ عملیات سرمایه گذاری توسط اعضای مافیا و شرکت‌های وابسته به آنها اعلام شده که به روی ۶۴۶ شرکت طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸ انجام شده است.
در این لیست مشخص شده که ۱۴ درصد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده، توسط موسسان زن ایجاد شده‌اند.
تا پیش از این، به دلیل مرد بودن تمام اعضای مافیا، به آنها انتقاد تبعیض جنسیتنی وارد شده بود اما این آمار نشان می‌دهد که این سرمایه گذاران به کارآفرینان زن نیز توجه کافی داشته‌اند و در انتخاب مکان سرمایه‌گذاری خود به شاخص جنسیت اهمیت نمی‌داده‌اند.
بر طبق آمار ارائه شده، بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ۱۵٫۵ درصد استارتآپ‌های سرمایه گذاری شده، حداقل یک موسس زن داشته‌اند.
اعضای مافیا اواسط دهه ۲۰۰۰، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود را به صورت قابل توجهی افزایش دادند و طی این دوران به صورت متوسط، ۱۰ الی ۴۰ سرمایه گذاری در سال انجام دادند. و باز در سال ۲۰۱۰، در مجموع ۱۰۰ سرمایه گذاری انجام شده است. تا قبل از سال ۲۰۱۰، شبکه مافیا در سال به صورت متوسط ۷۰ الی ۱۳۰ سرمایه‌گذاری در سال انجام داده است.
پیتر تیل و Scott Bonister، بیشترین تعداد سرمایه گذاری را داشته‌اند و هرکدام مسئول سرمایه گذاری به روی بیش از ۱۰۰ شرکت مختلف هستند.
بیستدرصد شرکت‌های مورد سرمایه گذاری دو نفر از اعضای مافیا، دیوید مک کلا و رید هافمن حداقل یک موسس زن داشته‌اند.
میزان و کیفیت ارتباط بین اعضای مافیا نیز مورد توجه بوده است. معمولا با دریافت سرمایه توسط یک شرکت، احتمال سرمایه‌گذاری دیگر اعضای مافیا روی آنها نیز بالاتر می‌رفت.
مشخص شده که ۳۱ درصد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده توسط تیل ، حداقل یک سرمایه‌گذاری از طرف یکی دیگر از اعضای مافیا دریافت کرده است. این رقم برایRaboisحدود ۴۷ درصد، برای هافمن ۱۶ درصد، برای Levchinلوچین ۴۱ درصد، برای Sacks حدود ۴۶ درصد و برای Banister 18 درصد بوده است.
یک تحقیق ثابت می‌کند که هسته اصلی شبکه مافیای پیپال بین ۵ عضو ارشد Sacks، Levchin، Rabois، پیتر تیل و Banister شکل گرفته است.

بارها این تصور وسوسه انگیز در اذهان فعالان تکنولوژی ایجاد شده که سیلیکون‌ولی یک مفهوم انتزاعی است اما شبکه مافیای سیلیکون ولی که صدها شرکت و میلیاردها دلار را در اختیار خود دارند، ثابت می‌کند که این حوزه، اعضای واقعی دارد که هرکدام تصمیم‌های منحصر به فردی می‌گیرند.
این سرمایه‌گذاران و در واقع اعضای مافیای سیلیکون ولی همچنین از جهت جنجالی بودن هم با هم تفاوت‌هایی دارند. پیتر تیل به دلیل نزدیکی به ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری یک جنجال بزرگ در این منطقه ایجاد کرد.پیر در نهایت و در زیر فشارهای زیاد اعلام کرد که سیلیکون ولی را ترک می کند. .
حتی رید هافمن بنیانگذار خوشنام لینکدین و یکی دیگر از اعضای این گروه نیز مدتی پیش به خاطر حمایت و پشتیبانی از یک مجموعه رسانه ای که به تولید اخبار جعلی در انتخابات متهم شده بود مجبور به عذرخواهی شد.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط