شنبه 28 خرداد 1401

چگونگی عملکرد مستر کارت + انواع کارت ها

مقالات، مقالات مستر کارت
چگونگی عملکرد مستر کارت + انواع کارت ها
چگونگی عملکرد مستر کارت + انواع کارت ها

مستر کارت یک شرکت خدمات مالی چند ملیتی آمریکایی است که دفتر اصلی این شرکت در شهر نیویورک واقع شده است. کار اصلی شرکت پردازش معاملات بین بانک های دریافت کننده (فروشندگان) و بانک های صادرکننده کارت هایی است که با این برند از کارت های بانکی یا کارت های اعتباری استفاده می کنند. در این مقاله نحوه عملکرد شرکت، انواع مختلف کارت هایی که ارائه می دهد و جزئیات دیگری را بیان خواهیم کرد. با “ارزی پی” همراه باشید.

 

یک معامله منظم در سیستم MasterCard

در فرآیند انجام هر تراکنش در این سیستم ، 4 عامل مختلف وجود دارد. دارنده کارت ، بازرگان (معمولاً فروشنده) ، صادرکننده کارت و گیرنده.

دارنده کارت که صاحب حساب بانکی است ، ممکن است حتی کارت فیزیکی نداشته باشد و شخصی باشد که از طریق خریدار کالا یا خدمات را خریداری می کند.

هنگامی که معامله توسط صادرکننده کارت تأیید شود ، صادرکننده مبلغی برابر با ارزش معاملات را به خریدار می پردازد. البته هزینه معامله کسر می شود و تأیید معامله پایان می یابد.

نکته ای که در اینجا باید در نظر بگیرید این است که هزینه ها از کل مبلغ تراکنش و از خریدار کسر می شود.

مسترکارت هر یک از طرفین در یک معامله را بدون توجه به محل انجام معامله (در یک مکان فیزیکی ، در بانک ، از طریق اینترنت یا دستگاه متصل) به یکدیگرمتصل می کند.

 

ساختار سیستم بانکی MasterCard

شبکه MasterCard پشت همه معاملات است تا اطمینان حاصل کند که پرداخت ها به سرعت ، ایمن و با اطمینان انجام می شوند. شبکه MasterCard دارای یک ساختار هوشمند است که با نیازهای هر معامله سازگار است و دارای دو ساختار پردازش توزیع شده (همتا به همتا) و یک ساختارمرکزی (نقطه اتصال ) است. به عنوان نمونه ، هر معامله به این نکات نیاز دارد:

 

پردازش سریع – بدون کارت تماس یا دستگاه ثابت در یک مکان – ما می توانیم از یک ساختار توزیع شده استفاده کنیم ، در این صورت می توانیم اطمینان داشته باشیم که این معاملات در نزدیکی مکانی که پرداخت انجام شده است ثبت می گردد.

کنترل ارزش پردازش- مانند دسترسی سریع به داده های معامله برای جلوگیری از جعل می توانیم از یک ساختار پردازش مرکزی استفاده کنیم ، در این صورت می توان اطمینان داد که خدمات پردازش پیشرفته برای معامله اعمال شده است.

 

پردازش گسترده

مستر کارت همچنین راه حل ها و خدمات کارت نقطه به نقطه را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، این سرویس برای صادرکنندگان کارت اعتباری و کارتهای پیش پرداخت، بستر طراحی شده ای برای پردازش ارائه می دهد که می تواند محصولات و خدمات مختلفی را ارائه دهد. در این حالت ، خریداران آنلاین می توانند از یک رابط کاربری منفرد و منحصر به فرد استفاده کنند که امکان انجام معاملات امن را فراهم می آورد.

 

مراحل معامله در سیستم مستر کارت

مرحله اول – مشتری مبلغی را با MasterCard پرداخت می کند که می تواند برای یک محصول یا خدمات از یک فروشنده باشد.

مرحله دوم – پرداخت اعتبار خواهد یافت. در این زمان ، سیستم فروش اطلاعات حساب مشتری را می پذیرد و مبلغ ایمن را به شخص خریداری کننده می فرستد.

مرحله سوم – معامله ثبت شده است و فروشنده از MasterCard می خواهد تا تأییدیه از بانک صادر کننده کارت مشتری را دریافت کند.

مرحله چهارم – اعتبار سنجی لازم است و مستر کارت معاملات را برای صادرکننده کارت و اعتبار سنجی ارسال می کند.

مرحله پنجم – نتیجه اعتبارسنجی مشخص می شود و بانک صادرکننده معامله را تأیید می کند و پاسخ را به فروشنده باز می گرداند.

مرحله ششم – بانک صادرکننده پرداخت را به بازرگان خریدار هدایت می کند ، یعنی همان محلی است که مبلغ واریزی به حساب هدف واریز می شود.

 

انواع مختلف MasterCard

کارت اعتباری (Credit Card)

می توانید برای خریدهای روزانه در یک فروشگاه معمول یا به صورت آنلاین و در مکانهایی که وجه نقد را نمی پذیرید ، از کارت اعتباری استفاده کنید. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از MasterCards این است که شما می توانید تا 60 روز بعد مبلغ خرید را پرداخت کنید.

اما مهمترین ویژگی کارتهای اعتباری این است که حتی بیشتر از مانده حساب خود می توانید خریداری کنید. البته برای این منظور ، باید میزان خرید خود را در قرارداد خود و از قبل مشخص کنید. صادرکننده کارت اعتباری مقدار خریدهای شما را محاسبه می کند. اما اگر قبل از 30 روز پس از خرید بتوانید بدهی خود را پرداخت کنید ، هیچ بهره ای از شما گرفته نمی شود. هرچه هزینه خریدهای شما بیشتر باشد ، نیاز به پرداخت بیشتری به شرکت مستر کارت خواهید داشت. ویزا و مستر کارت دو صادر کننده اصلی کارتهای اعتباری هستند ، به غیر از این دو ، شرکت پرداخت آنلاین پی پال (PayPal)هم کارت هایی مشابه  صادر می کند.

 

کارت بدهی (Debit Card)

اساس این نوع کارتها این است که ما می توانیم از پول دقیقاً به اندازه ای که درحساب خود داریم، استفاده کنیم ، با این تفاوت که Debit Card به حساب شما یا حساب پس انداز شما متصل است. می توانید با کارت بدهی خود بخرید یا پول خود را از دستگاههای خودپرداز خارج کنید. نکته اینجاست که پرداخت به یک فروشنده از طریق کارت بدهی ممکن است چند روز طول بکشد و بلافاصله به حساب فروشنده واریز نمی شود.

 

کارت پیش پرداخت (Prepaid Card)

کارتهای پیش پرداخت را همانطور که از نام آنها پیداست در هنگام پرداخت هزینه های خرید باید اعتبار کافی به مقدار خریدتان در کارت داشته باشید. یعنی اینکه شما نمی توانید بیشتر از مانده کارت خود خرید کنید. مانند کارت بانکی معمولی ، مستر کارت پیش پرداخت به هیچ حساب بانکی وصل نمی شود اما می توان آن را با مبلغ مورد نظر شارژ کرد.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط