دوشنبه 16 فروردین 1400

روی آوردن لبنانی ها به ارزهای دیجیتال برای حفظ سرمایه

اخبار
روی آوردن لبنانی ها به ارزهای دیجیتال برای حفظ سرمایه
روی آوردن لبنانی ها به ارزهای دیجیتال برای حفظ سرمایه

شهروندان لبنانی به منظور جلوگیری از کنترل سرمایه هایشان توسط بانکها، همچنین فرار از محدودیت های ایجاد شده بین المللی به استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال روی آورده اند. این کشور از زمان پایان جنگ داخلی در سال 1990 با اوضاع وخیم اقتصادی روبرو است.

 

شهروندان لبنانی به منظور افزایش سرمایه در داخل و خارج از کشور ، بطور فزاینده به بیت کوین روی می آورند. براساس گزارشی از خاورمیانه مانیتور ، لبنانی ها از بیت کوین و سایر کریپتوها برای جابجایی سرمایه  و معاملات در میان وخیم ترین بحران های اقتصادی و مالی این کشور از زمان پایان جنگ داخلی در سال 1990 استفاده می کنند. این گزارش حاکی است اعتماد به بانک های لبنان  در میان مردم همچنان رو به افول است. سال گذشته ، مصادف با یک سری اعتراضات ضد دولتی بانکها کنترل غیر رسمی سرمایه ها را به اجرا درآورده اند که بر این اساس محدودیت های هفتگی برای برداشت ها تعیین شده است. علی رغم محدودیت هایی که برای عموم شهروندان لبنانی ​​وجود دارد ، “نبیح بری” (Nabih Berri)، رئیس پارلمان لبنان فاش کرده که صاحبان بانک ها بیش از 2.3 میلیارد دلار “پول شخصی” را در پنج ماه گذشته به خارج از کشور انتقال داده و از محدودیت های مالی خود سرپیچی کرده اند.

علیرغم عملکرد بسیار خوب بیت کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری در دهه گذشته، هنوز هم حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص اینکه آیا این ارز دیجیتال سرپناهی امن برای سرمایه‌گذاران است یا خیر، وجود دارد. بیت کوین در این ده سال، نوسانات بسیاری را پشت گذاشته است که از جمله شدیدترین آنها می‌توان به سقوط ۸۰ درصدی‌اش در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.با اینکه نمودار بیت کوین پر از فراز و نشیب است، اما همچنان می‌توان آن را به عنوان سرپناهی امن برای در امان ماندن از بحران‌های اقتصادی در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، بسیاری از مردم لبنان برای مقابله با محدودیت‌های شدید بانک‌های این کشور که درگیر مشکلات فراوانی نیز هستند، به سمت بیت کوین روی آورده‌اند. لبنان از اکتبر سال ۲۰۱۹ (مهر ۱۳۹۸) درگیر اعتراضات به فساد دولتی و قوانین فرقه‌ای است.

بانک‌های لبنان نیز برای مقابله با این آشوب‌ها، محدودیت‌هایی را در خصوص نقل و انتقالات ارزهای خارجی و برداشت پول از حساب‌ها اتخاذ کرده‌اند، مسئله‌ای که موجب شده تا مردم برای بهره‌مندی از آزادی مالی به سمت ابزارهای دیگری بروند. در حال حاضر مردم لبنان تنها می‌توانند بین ۵۰ تا چند صد دلار، ارز خارجی را از حساب‌های خود برداشت کنند. از طرف دیگر، نقل و انتقالات برون مرزی برای هر فرد، ۵۰,۰۰۰ دلار در سال اعلام شده است.

یک تاجر لبنانی در مصاحبه با الجزیره گفت:اگر می‌خواهید سیستم بانکی را دور بزنید، بهترین راهکار بیت کوین است.

کم شدن بی سابقه اعتماد به نظام بانکی که با بدهی‌های سرسام آور دست و پنجه نرم می‎کند، باعث شده تا مردم لبنان به سمت دارایی‌های دیجیتال جذب شوند.

لازم به ذکر است که در لبنان خرید و فروش بیت کوین از طریق صرافی‌ها آسان نیست. بانک مرکزی لبنان محدودیت‌هایی را برای خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از کارت‌های اعتباری اعمال کرده است. به گفته بسیاری این کار باعث شکوفا شدن خلاقیت مردم شده است.

سیمون تادروس (Simon Tadros)، مدیر بخش فناوری یک شرکت توسعه وب، می‌گوید که بیشتر معاملات از طریق مراجعه حضوری صورت می‌گیرد و بسیاری نیز از طریق گروه‌هایی در فضای مجازی، از جمله واتس‌اپ، اقدام به خرید و فروش این ارزها می‌کنند. تادروس همچنین عنوان کرد که معاملات ارزهای دیجیتال در ازای پول نقد است و تعامل فروشنده و خریدار حضوری است.

خرید بیت کوین با استفاده از چک‌های بانکی نیز دومین گزینه محبوب میان خریداران و فروشندگان است. این چک‌ها توسط بانک مرکزی لبنان تایید شده و در یک حساب دیگر نقد می‌شود.

فروشندگان، کارمزدی اندک نیز برای این نوع از معاملات دریافت می‌کنند. این کارمزد برای معامله بیت کوین با پول نقد ۱ تا ۵ درصد است. کارمزد معامله بیت کوین با چک بانکی تا ۴۰ درصد نیز می‌رسد! دریافت کارمزد از آن جهت صورت می‌گیرد که مردم چاره‌ای جز استفاده از این روش‌ها ندارند و با توجه وخامت اوضاع بانک‌های در لبنان، متوسل شدن به چنین روش‌هایی غیر قابل اجتناب است.

به گفته الجزیره، در بیشتر مواقع، این کار تنها راه حل برای انتقال پول به خارج از لبنان است. نرخ پوند لبنان در صرافی‌های رسمی ۴۰ درصد از نرخ ارز در صرافی‌های دیگر کمتر است، با این حال برخی ریسک استفاده از این صرافی‌ها را به جان می‌خرند.

لبنان اولین و تنها کشوری نیست که مردمش برای فرار از دست اوضاع نابسامان اقتصادی به سمت ارزهای دیجیتال و بیت کوین روی می‌آورند. پیش از این هم مردم کشورهایی نظیر چین و آرژانتین با توجه به کاهش ارزش ارزهای ملی‌شان به سمت ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند.

اشتراک گذاری این مطلب
مطالب مرتبط